تکنولوژی

سئو سایت (SEO) و چگونه می توانیم یک وبسایت را سئو کنیم؟

سئو سایت (SEO) و چگونه می توانیم یک وبسایت را سئو کنیم؟

سئو سایت (SEO) درواقع مخفف عبارت Search Engine Optimization است. مقصود از این عبارت سئو سایت‌ های اینترنتی برای موتورهای جست‌وجو است.

این بهینه‌سازی به هرچه بهتر شدن جایگاه سئو سایت مدنظر در پیشنهادهای موتورهای جست‌وجوگر به کاربر می‌انجامد.

موتورهای جستجوگر نظیر گوگل پس از آن‌که کاربر جستجوی کلمه یا کلمات مدنظر خود را شروع کرد، متناسب با آن کلمه یا کلمات پیشنهادهایی را به او نشان می‌دهند.

سایت‌هایی که در صفحات اول نمایش داده می‌شوند و در لیست پیشنهادی گوگل جایگاه بالاتری را به خود اختصاص می‌دهند، اصطلاحاً سئو سایت بهتری دارند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سئو و اهمیت آن به مقاله اهمیت سئو سر بزنید

دلیل اهمیت سئو سایت

تکنیک‌های سئو سایت‌ های اینترنتی برای موتورهای جست‌وجو می‌تواند بسته به دانش افراد، تحلیل‌ها و خلاقیتشان متفاوت باشد.

به این ترتیب، در هر سایت می‌تواند روش متفاوتی نسبت به یک سایت دیگر برای سئو اتخاذ شود.

اما در نهایت هدف از سئو سایت‌ ، به هر ترتیبی که اجرا شود، یکی است؛ و آن قرار گرفتن در صدر لیست نخستین صفحه‌ی موتورهای جست‌وجوگر است.

موتورهای جست‌وجوی مختلف هرکدام بر اساس الگوریتم‌های پیچیده‌ی مختلفی سایت‌های گوناگون را بر اساس بررسی محتوای تولیدشده در آن‌ها، در پیشنهاد خود به کاربران رتبه‌بندی می‌کنند.

بالاتر بودن جایگاه یک سایت در لیست پیشنهادات یک موتور جست‌وجو به آن سایت کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشد.

بیشتر شدن بازدیدکنندگان یک سایت در واقع به معنای آن است که طراح سایت، بسته به هدفی که دارد، شانس بیشتری برای ارائه‌ی خدمات، فروش محصولات، جذب مشتری، افزایش تعداد خوانندگان و… خواهد داشت.

بنابراین جذب مخاطب و سئو سایت‌ های فروشگاهی برای موتورهای جست‌وجو دو روی یک سکه‌اند.

این مقاله هم به شما پیشنهاد می شود

طراحی وبسایت چیست ؟

تولید محتوای مناسب برای سایت

نخستین گام برای موفقیت در سئو سایت تولید محتوای مناسب است. این محتوا باید به‌نحوی باشد که خواسته‌ی کاربر را پس از جست‌وجو برآورده سازد.همچنین محتوای تولیدشده باید برای موتور جست‌وجو نیز قابل درک باشد.

در نظر گرفتن این دو نکته در تولید محتوا در بالاتر قرار گرفتن جایگاه سایت در لیست پیشنهادی گوگل به کاربر، کلیدی است.بنابراین اهمیت اتخاذ روش‌های مناسب برای تولید محتوا در سئو غیر قابل کتمان است.
تولید محتوای مناسب در یک سایت علاوه بر آن‌که نیاز کاربر را برطرف می‌سازد، بلکه می‌تواند او را به بازدیدکننده‌ی دائمی آن سایت نیز تبدیل کند.
سئو کمک می‌کند تا یک وبسایت در صدر پیشنهادات موتورهای جست‌وجو باشد، در نتیجه احتمال بازدید از سایت افزایش پیدا خواهد کرد.
در واقع، ورود کاربران به سایت اولین هدف برای وبمستر ها است؛ اگر محتوای سایت‌ها حساب‌شده تولید شده باشد؛ آن‌گاه کاربران به بازدیدکنندگان دائمی آن سایت‌ها تبدیل خواهند شد.
تبدیل کاربران به بازدیدکنندگان دائمی مهم‌ترین هدف طراحان سایت است، که همان‌طور که دیدیم، از طریق تولید محتوای درست ممکن خواهد بود.
وبسایت همیار آی تی مقالاتی درمورد سئو سایت قرار داده است.

این مقاله هم به شما پیشنهاد می شود

طراحی وبسایت چیست ؟

سئو سایت

تفاوت سئوی خارجی و سئو داخلی

سئوی off-page یا خارجی و سئوی on-page یا داخلی، دو شکل متفاوت از سئو هستند.سئوی خارجی یا بیرونی به‌ مجموعه‌ی فعالیت‌های خارج از سایت توسط یک طراح سایت که به‌منظور انتشار هرچه بهتر محتوا صورت می‌پذیرد، اطلاق می‌گردد.
هدف از سئوی بیرونی ایجاد مسیرهای دسترسی بیرون از سایت از طریق کسب بک‌ لینک است.

اگر لینکی در سایت‌های دیگر به یکی از صفحات سایت شما وجود داشته باشد، این امر می‌تواند در جایگاه سایت شما در لیست پیشنهادی گوگل به کاربر نقش مهمی را ایفا کند. به چنین لینکی اصطلاحاً بک‌ لینک گفته می‌شود.
مجموعه‌ای از کارهای مختلف می‌تواند میزان لینک شدن صفحات سایت شما توسط دیگر سایت‌ها را افزایش دهد و در نتیجه به بیشتر شدن بازدیدکنندگانتان کمک شایانی کند.
از جمله‌ی این کارها می‌توان به انتشار محتوا در سایر سایت‌ها، فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی مختلف، هرچه گسترده‌تر کردن تبلیغات، خرید بک‌لینک و… اشاره کرد.
نکته‌ی مهم دیگر درباره‌ی لینک‌ سازی آن است که باید طبیعی، درست و بر اساس قوانین لینک‌سازی در گوگل باشند.

بنابراین جایگاه سایت متخلف در لیست پیشنهادی گوگل به کاربر با نزول مواجه خواهد شد، بنابراین خرید بک‌ لینک بدون دانش و تجربه‌ی قبلی به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

چراکه می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به وبسایت شما وارد کند، به‌عنوان مثال حذف شدن کل سایت از نتایج جستجوی گوگل (اصطلاحا پنالتی شدن وبسایت در گوگل)

سئو داخلی و اهمیت سئو داخلی

در سئوی داخلی آن‌چه اهمیت دارد بهینه‌سازی هرچه حساب‌شده‌تر سایت برای درک بهتر توسط موتورهای جست‌وجو است.تمام فعالیت‌هایی که در یک سایت انجام می‌شود، از تولید محتوا گرفته تا طراحی قالب آن، بر سئو تأثیر خواهد گذاشت.
پس به تمام کارهایی که در خود سایت انجام می‌شوند، و برخلاف سئوی بیرونی ارتباطی با بیرون از سایت ندارند، سئوی داخلی گفته می‌شود.برای بهبود سئوی داخلی روش‌های مختلفی اتخاذ می‌گردد و راه‌های گوناگونی وجود دارد،
که از آن جمله می‌توان به تولید محتوا با کیفیت بالا، به‌کارگیری درست کلمات کلیدی با چگالی مناسب، دقت در ارتباط عناوین به‌کار رفته در یک متن با محتوای تولیدشده،
انتخاب تصاویر مناسب و باکیفیت، طراحی ساختاری مناسب برای آدرس‌دهی صفحات، طراحی نسخه‌ی موبایل برای سایت، بهبود سرعت بارگذاری صفحات، استفاده‌ی درست از تگ‌های متا و… اشاره کرد.

دیگران هم این مقاله را پسندیدند

اهمیت سئو وبسایت

 سئوی کلاه سیاه!

همان‌طور که در بخش قبل دیدیم، اهمیت چشمگیر بک‌ لینک‌ها در تعیین شدن جایگاه نهایی یک سایت در لیست پیشنهادات گوگل باعث شده تا بسیاری از افراد با نادیده گرفتن قوانین گوگل و به‌کارگیری روش‌های غیراصولی به لینک‌سازی بپردازند.

همین طبیعی یا غیرطبیعی بودن روند کاری یک سایت باعث شده تا مفاهیم سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه شکل بگیرند هدف از این نام‌گذاری روشن کردن مرز میان روش‌های اصولی با روش‌های غیراصولی و فریبنده است.

تکنیک‌های کلاه‌ سیاه تکنیک‌هایی هستند که در آن‌ها تمام آن‌چه اهمیت دارد بالاتر رفتن جایگاه سایت در رتبه‌بندی گوگل با سرعت بالا و با استفاده از هر روشی است و در این روش‌ها رضایت کاربر و بازدیدکننده‌ی سایت ذره‌ای اهمیت ندارد.

در حقیقت تکنیک‌های کلاه سیاه تکنیک‌هایی هستند که با شناسایی و سوءاستفاده از نقاط ضعف گوگل به‌دنبال کسب جایگاه بهتر در لیست پیشنهادی گوگل به کاربر هستند.

از جمله روش‌های کلاه‌ سیاه که توسط گوگل شناسایی شده می‌توان به تولید محتوای بی‌ارزش، تقلب در نشانه‌گذاری محتوا، ایجاد صفحات اینترنتی با محتوای اتوماتیک، انتقال مخفیانه‌ی یک URL به یک URL دیگر و… اشاره کرد.

این روش‌ها همواره در حال تغییر هستند و هربار گوگل دسته‌ای از آن‌ها را شناسایی می‌کند، روش‌های جدیدی با هدف سوءاستفاده از نقاط ضعف گوگل برای کسب رتبه‌ای بهتر در نتایج پیشنهادی ابداع می‌شوند.

سئوی کلاه سیاه می‌تواند در بهبود جایگاه یک سایت در رتبه‌بندی گوگل تاثیر سریع و به‌سزایی داشته باشد؛ اما جایگاه یک سایت در صدر پیشنهادات گوگل در صورت استفاده از روش‌های کلاه سیاه جایگاه قابل اطمینانی نخواهد بود.

در صورتی که گوگل به تقلب به‌کاررفته پی ببرد، سایت متخلف از لیست نتایج حذف (پنالتی) خواهد شد.

سئو کلاه سفید

سئوی کلاه سفید همان‌طور که از اسم آن برمی‌آید در مقابل سئوی کلاه سیاه قرار می‌گیرد.

سئوی کلاه سفید درواقع تکنیک‌هایی است که بر اساس قوانین گوگل به بهبود جایگاه یک سایت در لیست نتایج می‌انجامد.

درواقع در سئوی کلاه سفید از هرگونه تقلب، سوءاستفاده از نقاط ضعف گوگل و به‌دنبال راه میانبر بودن برای رسیدن به جایگاهی بهتر در رتبه‌بندی گوگل پرهیز می‌شود.

سئوی کلاه سفید نیز ویژگی‌های خاص خود را دارد که از آن جمله می‌توان به اختصاصی بودن محتوای تولید شده، کیفیت بالای آن، لینک‌سازی واقعی و… اشاره کرد.

برخلاف روش‌های کلاه سیاه، نمی‌توان با روش های کلاه سفید در مدت زمان کوتاهی در جایگاه اولین پیشنهادهای لیست نتایج گوگل قرار گرفت.

این روش‌ها در بلندمدت جواب‌گو هستند؛ اما مهم‌ترین مزیتشان نسبت به روش‌های کلاه سیاه آن است که سایت را به یک جایگاه تثبیت‌شده در پیشنهادهای گوگل خواهند رساند و حفظ و ارتقای جایگاه به‌دست آمده، درست برعکس روش‌های کلاه سیاه، آسان خواهد بود.

در یک نگاه

 

اهمیت کلمات کلیدی در سئو سایت

مهم ترین مرحله شناسایی کلمات کلیدی قبل از تولید محتوا است. کلمات کلیدی در واقع عامل مهمی در تعیین هدف تولید محتوا هستند.

اگر محتوا بدون هدف خاصی تولید شود طبیعتا ارزش آن کاهش می یابد. همچنین برای بالا بردن جایگاه سایت در لیست پیشنهادی گوگل به اندازه کافی موثر نخواهد بود.

در انتخاب کلمات کلیدی برای یک موضوع خاص، باید ببینید مردم معمولا چه کلماتی را بیشتر جستجو می کنند. انتخاب همان کلمات به عنوان کلمات کلیدی به ما کمک می کند تا سایت خود را بهینه کنیم.

همچنین باید در نظر داشته باشید که چگونه انتخاب یک کلمه به عنوان کلمه کلیدی می تواند ما را به اهدافمان نزدیکتر کند. این هدف می تواند درآمدزایی، جذب مخاطب دائمی، فروش محصولات و … باشد.

همانطور که گفته شد یکی از مهم ترین نکات در انتخاب کلمه کلیدی توجه به این است که کاربران چه کلمه ای را بیشتر جستجو می کنند.

بهترین کار این است که ابتدا کلماتی را که به عنوان کلمات کلیدی به ذهنتان می رسد جمع آوری کنید. البته ممکن است در انتخاب برخی واژه ها اشتباه کرده باشیم. پس در عین حال باید از ابزار یا ترفندهایی برای افزایش دقت کار خود استفاده کنیم.

ابزارهای مورد استفاده در سئو سایت

از ابزارهای موثر در یافتن کلمات کلیدی می توان به Keyword Planner اشاره کرد که یکی از ابزارهای جانبی گوگل ادز است.

این ابزار در واقع به افرادی که قصد استفاده از سیستم تبلیغاتی گوگل را دارند کمک می کند. برای استفاده از این ابزار کاربر باید کلمه کلیدی مورد نظر را در Keyword Planner وارد کند.

سپس میتوان اطلاعات موثری در مورد کلمه کلیدی مورد نظر خود پیدا کند از جمله این اطلاعات می توان به میزان جستجو، تبلیغات و میزان رقابت پیرامون آن کلمه اشاره کرد.

در حال حاضر استفاده گوگل از این ابزار محدود است و تنها در صورت داشتن کمپین تبلیغاتی فعال در گوگل امکان استفاده از آن برای کاربران وجود دارد.

در صورت استفاده از Keyword Planner، کاربران باید توجه داشته باشند که اعداد ارائه شده در این ابزار تعداد ورودی های آنها را در حین تبلیغات در گوگل نشان می دهد بنابراین با آمار واقعی جستجوهای گوگل تفاوت دارد. کاربران باید در هنگام تجزیه و تحلیل جستجوی یک کلمه به روند صعودی و نزولی آن نیز توجه کنند.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد این است که علاوه بر استانداردهای سئو، تعداد تبلیغات در گوگل و هزینه آنها نیز در رقابت پذیری کلمات در این بخش موثر است.

توجه به پیشنهادات گوگل در هنگام جستجو راه دیگری برای انتخاب کلمات کلیدی دقیق تر برای تولید محتوا است. وقتی کلمه ای را در نوار جستجوی گوگل تایپ می کنید، گوگل کلمات و عبارات دیگری را پیشنهاد می کند.

این کلمات و عبارات در واقع کلمات و عباراتی هستند که به طور مکرر توسط کاربران جستجو شده اند. همچنین توجه به پیشنهادات گوگل در پایین صفحه نتایج می تواند مفید باشد این پیشنهادات از نظر معنایی به آنچه جستجو کرده اید نزدیک هستند، در حالی که بیشتر از سایر عبارات مشابه در Google جستجو می شوند.

اما Kwfinder ابزار دیگری است که می تواند به شما در انتخاب دقیق کلمات کلیدی کمک کند می توانید برای رفتن به این صفحه به آدرس Kwfinder.com  مراجعه کنید.

این سایت به بازدید کننده اجازه می دهد تا حداکثر 10 کلمه را به صورت رایگان بررسی کند و میزان جستجو و سطح رقابت را مشاهده کند.

مزیت Kwfinder نسبت به Keyword Planner این است که سطح رقابت را در درجه اول بر اساس استانداردهای SEO تخمین می زند.

رابطه بین تجربه کاربری و سئو

منظور از تجربه کاربری (UX) احساس راحتی کاربر هنگام بازدید از یک سایت و استفاده از آن است. که کاربر بتواند محتوای سایت را بدون موانع خاصی درک کند.

قطعا برای یک اپراتور وب سایت ارائه پلتفرمی که تجربه کاربری خوبی را برای بازدیدکنندگان خود فراهم می کند، اولویت است. علاوه بر تجربه کاری خوب، سئوی قوی قطعا یکی از اولویت های او خواهد بود.

تجربه کاری خوب و سئوی قوی عمدتاً همپوشانی دارند. به عنوان مثال تولید محتوای اختصاصی، استفاده از عکس های با کیفیت، سرعت بالای سایت و … هم در تجربه کاری و هم در بهینه سازی وب سایت ها برای موتورهای جستجو تاثیر مثبت دارد.

قطعا تجربه کاربری مطلوب و سئوی قوی تر، تضمینی برای موفقیت هر سایتی است. اما این دو در مواردی می توانند با یکدیگر در تضاد باشند.

در چنین شرایطی مدیر یک سایت باید راهی را انتخاب کند که بیشترین سود و کمترین ضرر را برای او داشته باشد برای مثال همانطور که می دانیم برای طراحی صفحات یک سایت می توان از تکنولوژی های مختلفی استفاده کرد. این فناوری ها به طور کلی به تجربه کاربر خدمت می کنند.

اما در عین حال می توانند مانعی در درک محتوای صفحات توسط گوگل نیز باشند، بنابراین اگرچه تجربه کاربری را بهبود می بخشند، اما بر سئو سایت تاثیر منفی می گذارند.

در چنین مثالی باید توجه داشت که با اعمال تغییرات جزئی در فناوری های به کار رفته در طراحی صفحات یک سایت می توان تاثیر منفی آنها را بر سئو کاهش داد و یا به طور کلی حذف کرد بنابراین اینطور نیست که راه حلی برای از بین بردن این گونه درگیری ها وجود نداشته باشد.

بدون شک سئو ظرافت ها و پیچیدگی های خاص خود را دارد، برای تسلط بر این ظرافت ها و پیچیدگی ها، آنچه بیش از هر چیز دیگری نیاز است این است که خود را به روز نگه دارید و اطلاعات و دانش لازم را به طور مداوم کسب کنید.

امروزه نمی توان اهمیت سئو را کتمان کرد اگر مدیر یک وب سایت هستید، برای جذب بازدیدکننده بیشتر، افزایش مخاطبان همیشگی، موفقیت در کسب و کار، ارائه خدمات، جذب مشتری و …سایت شما باید در صفحه اول گوگل و جزو اولین پیشنهادات باشد.

از این موتور موتور جستجو برای کاربران اینترنت است. و این امر محقق نخواهد شد مگر این که با یک متخصص سئو در ارتباط باشید وسئو سایت خود را به این افراد بسپارید

چقدر در مورد رپوتاژ آگهی می دانید؟

خرید رپورتاژ آگهی و تاثیر بر سئو وبسایت

دستگاه لیزر خانگی

مقاله های پیشنهادی

بیشتر بدانید

اهمیت سئو وبسایت

1401-12-06

خرید رپورتاژ آگهی وتاثیر بر سئو وبسایت

1401-12-06

سئو سایت (SEO) و چگونه می توانیم یک وبسایت را سئو کنیم؟

1402-02-23

مهم ترین ویژگی های طراحی وبسایت

1402-02-25

با اصطلاحات وعناوین سئو بیشتر آشنا شوید

1402-03-20

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *